Monday, October 4, 2010

PENYAKIT DIABETES DI MALAYSIA edisi 1

Kajian di Malaysia pada tahun 2006 menunjukkan Kadar Penduduk Malaysia yang mengidap Diabetes adalah 14.9%. Ini adalah peningkatan yang mendadak berbanding tahun 1996 dimana kadar adalah 8.6%. Peningkatan ini patut ditakuti oleh rakyat Malaysia kerana didalam 100 orang yang anda jumpai, 15 orang dari mereka adalah mengidap penyakit Diabetes. Dari kajian ini juga separuh dari mereka tidak menyedari yang mereka adalah pengidap Diabetes sehingga ujian dilakukan keatas mereka. Pengidap diabetes bukan hanya terdiri dari gulongan tua kerana gulongan muda juga terdedah kepada penyakit Diabetes.

Mengapa kejadian diabetes ini meninggi begitu mendadak???
Cara kita makan, cara kita bekerja, berapa banyak senaman yang kita lakukan, tubuh kita adalah kecil dengan pengambilan makanan harian kita, jenis makanan kita, pernah kita ambil kira berapa banyak karbohidrate yang kita ambil berbanding dengan aktiviti yang kita lakukan.

oleh itu sama-sama kita sedari bahaya penyakit diabetes yang merebak dengan cepat tampa kita sedari. Ianya berkait dengan pengambilan CHO/GULA yang tinggi.
HINDARI DIABETES, KAWAL DIABETES, JAUHI GULA, BERALIH KEPADA STEVIA PEMANIS TANPA GULA 

No comments:

Post a Comment